Je wilt aan de slag wilt met het verbeteren van je vindbaarheid. Ik geloof dat je als ondernemer meer zelf kunt dan je denkt. En één van die dingen is je online vindbaarheid verbeteren. Dat hoeft namelijk niet moeilijk te zijn, zelfs niet als je helemaal geen technische skills bezit. Als je start met het stap voor stap toepassen van de tips die ik geef, wordt jouw website gegarandeerd beter zichtbaar.
Goed en slecht nieuws:
Elke ondernemer wil dat zijn of haar site goed gevonden wordt in Google en hoog in de zoekresultaten komt. Het slechte nieuws is dat er niet 1 truc is wat werkt. Het goede nieuws is dat je ook als ondernemer er wel veel zelf aan kan doen. En ik ga je vertellen hoe.
Wat is SEO?
Misschien zegt het je niets, maar dat betekent ‘Search Engine Optimization’, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Aangezien SEO een belangrijk onderdeel is van jouw online aanwezigheid, kan het een enorme stimulans zijn om te leren hoe je dit zelf kan verbeteren. Kort uitgelegd is SEO een proces om de zichtbaarheid van je website bij online zoekopdrachten te verbeteren. Als je een betere zichtbaarheid krijgt, zal dit resulteren in meer kliks en een grotere bekendheid van je bedrijf. Om de beste zoekresultaten weer te geven, gebruiken zoekmachines zoals Google bots die van site naar site springen (crawlen) en informatie over webpagina’s verzamelen.
Formules analyseren deze informatie, rekening houdend met een breed scala aan factoren, om zoekresultaten in een relevante volgorde weer te geven. Veel van deze factoren kunnen niet worden gecontroleerd door de maker van de inhoud, maar sommige wel. En deze kan je beïnvloeden.
Waarom tijd investeren in SEO en je website?
We horen veel mensen om ons heen die heel veel tijd en energie steken in social media en amper omkijken naar hun site. Als we kijken naar hoe lang je content zichtbaar blijft, dan is dat bij een post op Instagram en Facebook respectievelijk 21 en 5 uur en bij een blog op jouw website blijft het tot 2 jaar zichtbaar in zoekmachines. Daarnaast ben je met social media afhankelijk van de regels en het bestaan (Hyves) van dat medium. Een goed vindbare website kan je dus zien als virtueel vastgoed. Je website kan jarenlang een vaste positie in Google behouden en iedere maand weer nieuwe bezoekers opleveren. Aan de slag dus!
1. Bepaal de juiste zoekwoorden
Eén van de belangrijkste functies die je zelf kunt verbeteren is het zorgen voor relevante content. Dit begint bij de vraag: Wie is jouw klant en waar is die naar op zoek? Je gaat op zoek naar woorden of woordgroepen die jouw dienst of product het beste beschrijven. Probeer dit specifiek te maken. Een voorbeeld van wat we hiermee bedoelen: Stel je bent financieel adviseur, dan wil zoekt jouw klant wellicht op ‘financieel advies’. Nu is het lastig
om daar op gevonden te worden, omdat de concurrentie groot is. Google geeft bij een zoekopdracht hiernaar ongeveer 22 miljoen pagina’s. Dat is lastig concurreren. Maar klanten vinden het waarschijnlijk prettig om met iemand uit de buurt af te spreken en iemand eerst te ontmoeten, dus kun je het specifiek maken door bijvoorbeeld te gaan richten op ‘financieel advies woerden’. Dit levert met zoeken nog ‘maar’ 200.000 pagina’s op. Nu
is het wel realistisch om hierop gevonden te worden. Ook kan je onderzoek doen met tools als de Zoekwoordplanner van Google, Wordstream of Ubersuggest. Deze kunnen je inzicht geven in welke zoekwoorden bij jouw inhoud passen.
Zoekwoord: check! En dan? Belangrijk is om deze zoekwoorden te gaan toevoegen op relevante plekken op je website, zoals in de koppen van je pagina, je afbeeldingen, in verschillende varianten in je tekst etc. Maar let op, leesbaarheid gaat boven SEO! Google heeft het ook door als jij je teksten vol propt met zoekwoorden, dus pas daar mee op.
2. Interactie
Maak je pagina’s aantrekkelijk met afbeeldingen, audio en video’s. Het helpt om interne links tussen pagina’s op je website te creëren, waardoor je algehele leesbaarheid wordt verbeterd. Zorg voor externe links. Stilstand is achteruitgang, blijf content toevoegen en verversen, zodat je site vaker gezien wordt tijdens het crawlen van zoekmachines. Er bestaat in WordPress een hele fijne gratis plugin Yoast die je helpt met deze stappen en je door middel van een stoplicht laat zien of je goed bezig bent.
3. Techniek
Op dit onderdeel heb je zelf waarschijnlijk het minst effect. Zorg dat je website up to date blijft en ontworpen is voor mobiel, want meer dan de helft van je gebruikers bezoekt je site op mobiel. Gebruik niet teveel onnodige plugins, dit zorgt voor een langzamere laadtijd en daar straft Google je voor. Je laadtijd wordt ook negatief beïnvloed door te grote afbeeldingen, dus zorg dat je afbeeldingen ruim onder de 2MB zijn. Hier kan je ook eventueel een plugin voor gebruiken.
4. Backlinks
‘Google only loves you when everyone else loves you first’ – Wendy Piersall
Ook dit onderdeel is lastig zelf te beïnvloeden. Bij tip 3 gaven we al aan dat Google het fijn vindt als je verwijst naar andere websites, genaamd externe links. Op basis van dit soort links bepaalt Google ook je autoriteit, maar dan hoeveel externe bronnen verwijzen naar jouw site. We noemen dat een backlink. Dit is dus een externe link van een andere website naar jouw pagina. Hoe gewichtiger de website, hoe groter de waarde.
5. Social media
Verwijs vanaf je social media naar je website, met blogs, nieuws, etc. Maar ook bijvoorbeeld Google Maps en Youtube. Sta je daar goed op en verwijs je door naar je site? Staat alles correct op Google Mijn Bedrijf? Dit is een gratis tool voor bedrijven om hun aanwezigheid op Google te kunnen beheren. Voeg hier bijvoorbeeld je contactgegevens toe en je locatie en openingstijden. Ook kun je er foto’s en video’s van jouw producten toevoegen.
6. Unieke content
Wat zet je dan allemaal op je site? Bedenk welke informatie jouw klant nodig heeft op zijn zoektocht naar jouw dienst of product. Schrijf blogs, maak een kennisbank of maak een begrippenlijst met begrippen uit jouw vakgebied. En zorg dat je content uniek is, want Google straft je ook als je klakkeloos tekst van andere websites kopieert. De uitdaging is om Google ervan te overtuigen dat jij de go-to website hebt als het gaat om hetgeen jij aanbiedt. Houd je niet van het schrijven van teksten? Je kan dit ook uitbesteden aan specialisten voor een vriendelijk tarief op Fiverr.com of maak een artikel met behulp van ChatGTP en pas het aan naar je eigen stijl.
Uiteindelijk gaat het bouwen van SEO niet zo snel als de naam doet vermoeden. Maar als je er aan blijft werken, zal je site na verloop van tijd de vruchten plukken van zorgvuldig samengestelde SEO. Het hoeft niet moeilijk te zijn, maar het is wel even wat werk. Alles om ervoor te zorgen dat je nog beter te vinden bent. Zodat mensen nog sneller met jou en jouw bedrijf in contact komen. Dat willen we allemaal toch?
De drie belangrijkste dingen waar je vandaag al mee kunt starten:
- Implementeer de juiste zoekwoorden voor jouw doelgroep;
- Maak je site interactief met afbeeldingen, video’s en links.
- Schrijf hoogwaardige inhoud voor je site; laat zien dat jij de expert bent;
Ik kan nog dagen vertellen over SEO, maar voor nu kan je aan de slag.
Mocht je nog vragen hebben over SEO, dan kan je altijd even vrijblijvend contact opnemen. Ik denk graag met je mee.