Je hebt je huisstijl staan en je website en nu zit je te wachten op je eerste klant. Maar hij komt niet. Wil je je merk verstevigen en zorgen dat jouw (potentiële) klanten naar jou op zoek gaan, start dan met he opzetten van een content marketing strategie.
Disclaimer vooraf: Als je aan de slag wilt met content marketing strategie, verwacht dan niet gelijk een toename van je bezoekers op je social en website. Een content marketing strategie is een investering voor de langere termijn. Het is een waardevolle investering in de toekomst, zie het als digitaal vastgoed.
1. Wat is je doel met je content marketing strategie?
Dit is gelijk een lastige. Je wilt dat je doel haalbaar is, meetbaar en motiverend. Waarom heb je een doel nodig? Denk eens aan Alice in Wonderland, als Alice aan de kat vraagt: Welke weg moet ik nemen? En de kat vraagt: “Alice, waar wil je heen?’ Alice zegt: ‘Ik weet het niet.’ en de kat antwoord: ‘Nou, dan maakt het ook niet uit welke weg je neemt.’
Door het stellen van een doel weet je waar je je tijd, energie en geld in moet investeren. Voorbeelden van doelen:
- dit jaar 5000 bezoekers naar je site trekken via content
- binnen 12 maanden 500 meer likes krijgen op jouw Facebook pagina
- in februari 100 inschrijvingen krijgen voor de mailing
- realiseren van hogere positie in Google
Kies een doel dat jouw prioriteit heeft en neem deze als uitgangspunt voor jouw contentplanning.
2. Ontdek je DNA
Het DNA van jouw bedrijf kan je beschrijven met je kernwaarden. Je kernwaarden geven je richting, focues en houvast. Voor alle keuzes die jij als ondernemer moet maken kun je terugvallen op je kernwaarden. Ze vertellen wat jij nou echt belangrijk vindt in jouw bedrijf en voor jouw klanten. Kijk eens naar de lijst hieronder, wat is jouw top 3? Kun je ze nog niet gevonden krijgen, google op kernwaarden en je vindt er nog veel meer.
Aandachtig leven Affectie Aardig gevonden worden Actiegerichtheid Allianties aangaan Ambitie Aanpassingsvermogen Authenticiteit Autonomie Balans werk/privé Bewustzijn Creativiteit Collegialiteit Comfort Compassie/mededogen Competitie Continue ontwikkeling Controle Dankbaarheid De beste zijn Dienstbaarheid Discipline Eerlijkheid Empathie Enthousiasme Effectiviteit Erkenning Familie/gezin Financiële stabiliteit Flexibiliteit Geluk Gemak Geloof Gelijkwaardigheid Gezondheid Geborgenheid Het verschil maken Humor/plezier Integriteit Vriendschap Vrijheid Waardering Welbevinden Werkzekerheid Wijsheid Zelfdiscipline Intimiteit Intuïtie Je missie vinden Je missie leven Leven lang leren Leiderschap Liefde/warmte Loyaliteit Luisteren Maatschappelijk betrokken Macht Mentorschap/coaching Moed Naastenliefde Nederigheid Nuchterheid Omgaan met onzekerheid Onafhankelijkheid Ontwikkeling van vaardigheden Overvloed Passie Persoonlijke groei Prestatiegericht Professionaliteit Plezier Puurheid Respect Resultaat Rijkdom Risico nemen Schoonheid Samenwerken Simpelheid Spiritualiteit Spontaniteit Traditioneel Trouw Toewijding Uitdaging Vergevingsgezind Veerkracht Veelzijdigheid Veiligheid Verantwoordelijkheid Vertrouwen Zelfvertrouwen
3. Maak een persona voor jouw content marketing strategie
Denk aan een jouw ideale klant. Met wie wil jij het allerliefste werken?
Beschrijf deze persoon in veel details. Geef hem of haar een naam, hoe oud is hij/zij, wat zijn zijn of haar hobby’s, karakter en werkervaring. Op welke social media is hij/zij te vinden. Wat zijn de angsten van deze persoon en waar ligt hij/zij ‘s nachts van wakker? Zijn dit dingen die jij voor ze kan oplossen? En wat wil jouw klant nou echt? Waar wordt hij/zij heel blij van? Waar zoekt deze persoon op bij Google?
Dit maakt het veel makkelijker om straks je boodschap over te brengen, omdat je het weet tegen wie je het hebt. Ook zul je merken dat je hierdoor jouw ideale klant ook gaat aantrekken, omdat deze persoon zich aangesproken voelt.
4. Wat is jouw missie/slogan met jouw bedrijf?
Waarom doe jij wat je doet? Waar geloof jij in? En wat heeft jouw ideale klant hier aan? Hou het kort en krachtig, het liefst in 1 zin. Onze missie bijvoorbeeld is om vrouwen te empoweren om financieel onafhankelijk te zijn met hun eigen bedrijf.
5. Schrijf het verhaal van jouw bedrijf
Mensen zijn dol op verhalen. De ‘over mij/ons’ pagina is vaak een van de best bekeken pagina’s van een website. Jouw verhaal is datgene wat je bedrijf kleur geeft. Wat heeft er toe geleid dat jij nu ondernemer bent? Dit verhaal is het fundament voor je content marketing.
6. Bedenk een aantal content categorieën
Wat zijn de 3 tot 5 categorieën of thema’s waar jij expert in bent en waar je bekend om wit staan? Dit worden de pilaren van jouw content marketing strategie.
7. Start met schrijven
Pak voor elk thema een A4’tje en schrijf het thema erboven. Nu komt het moeilijkste gedeelte: Vouw je A4 in 12 vakjes (een keer in de lengte en een keer in de breedte en dan in drieën). Schrijf bij elk thema 12 belangrijke dingen op die daar onder vallen. Van elk van die 12 items noem je minstens 4 verdiepende dingen of tips. Hiermee creëer je binnen 1 dag tot 240 (5x12x4) ideeën voor je social media posts, podcasts, video’s, blogs of wat je er dan ook maar mee wilt doen. Daar kan je makkelijk een jaar mee vooruit.
Leg ook uit hoe jij deze content linkt naar wat jij doet. Maak het persoonlijk en laat met voorbeelden zien hoe jij iets hebt opgelost voor een klant. Doe dit met een duidelijke call to action op het eind van het verhaal. Gebruik ook eenvoudige taal. Jouw klant ken niet het jargon van jouw vakgebied.
Writers block? Denk na over een FAQ, bedenk welke vragen mensen aan jou zouden kunnen stellen voordat ze je jouw product kopen. Wat zijn trends in jouw vakgebied, maak een begrippenlijst, infographic.
8. Kies je kanaal en frequentie
Waar bevindt jouw doelgroep zich? En waar wil je zelf zijn? Daar moet jij ook zijn! Jouw website is de basis, want iedereen gebruikt Google. Kies een of twee kanalen waar jij je op wilt gaan focussen. Hoe minder hoe beter en consistentie is de kracht. Je hoeft echt niet elke dag iets te posten op social media en elke week een blog te posten. Kies voor een realistische doelstelling voor jezelf, zodat je het makkelijk vol kunt houden.
9. Ga meten, blijf leren en pas je content marketing strategie aan
Je zult ontdekken dat een content marketing strategie behoorlijk wat tijd inneemt. Daarom wil je snel weten of je op de goede weg bent. Waarmee je kunt beginnen is de doelstelling van een jaar delen door 12 maanden. Per maand kun je bekijken of je op schema ligt. Je kunt bekijken in Google Analytics hoeveel bezoekers er binnen komen. Maak een excel overzicht aan en houd maandelijks jouw belangrijke cijfers bij (volgers, bezoekers, emailadressen, etc).
Top tip: Ga 1 dag naar een andere plek om dit uit te gaan werken. Je brein komt dan los van de dagelijkse routine en is creatiever. Hierdoor is het minder moeilijk om te gaan schrijven.