Het ontwerpen van je website start vaak met het opzetten van een goede site structuur. Waarom is dit zo belangrijk en hoe zet je de structuur van je website op?
Waarom is je website structuur zo belangrijk?
Voordat ik je laat zien hoe je je websitestructuur opzet, moet je eerst weten waarom het zo belangrijk is om het goed te doen. Het hebben van een eigen website betekent dat je iets met jouw bezoekers wilt delen. Dit kan bijvoorbeeld informatie zijn of ter vermaak of iets om te verkopen. Hoe dan ook, je wilt dat mensen jouw site bezoeken en bij voorkeur zo lang mogelijk blijven rondkijken en uiteindelijk jouw gewenst doel vinden. Daarom is het hebben van een geweldige gebruikerservaring van je site erg belangrijk. Het geeft je publiek begeleiding en richting. Want als ze gemakkelijk de informatie kunnen vinden die ze zoeken, zullen ze langer blijven hangen. Een sitestructuur is de basis voor het creëren van een geweldige gebruikerservaring. Bovendien helpt het om beter te scoren in Google. Want zonder in te gaan op de technische details, waardeert Google dit ook heel erg. Maar hoe zet je de structuur van je website op? Dat kan je heel gemakkelijk zelf doen zonder enige kennis van software. In de volgende stappen leggen we je uit hoe.
Start met het doel
Eerst moet je weten welke inhoud je op jouw site wilt hebben. En dit begint met het doel. Denk na over het doel van deze website (wat wil ik dat mijn bezoekers ‘doen’ wanneer ze mijn site bezoeken?) En wat je nodig hebt om dit doel te bereiken. Schrijf alle onderwerpen op die je wilt communiceren. Probeer deze vervolgens in categorieën in te delen, zoals hoofdstukken van een boek. Deze hoofdstukken kunnen het menu (of submenu’s) vormen. In technische termen noemt men dit ook wel een sitemap.
Als je bijvoorbeeld een fotograaf bent en een website wilt hebben om jezelf en uw diensten te promoten: je wilt iets vertellen over wie je bent en hoe je werkt, je wilt jouw portfolio laten zien (misschien opgesplitst in onderwerpen als bruiloften, dieren etc.), heb je enkele blogs en een contactpagina.
De categorieën (en dus jouw menu) zien er ongeveer zo uit:
- Home
- Over de fotograaf
- Portfolio
- Pakketten (Welke pakketten kunnen klanten bij jouw kopen?)
- Blogs
- Contact
Natuurlijk kan je ze noemen zoals je wilt, maar houd je ideale klant in je achterhoofd en bedenk wat voor woorden zij zouden kiezen.
Het uittekenen van de pagina’s
Pak NU een pen en een stapel A4’tjes en start met tekenen! Zet bovenaan de pagina de titel en zet daaronder in grove lijnen neer wat je wilt vertellen op je pagina. Schrijf titels uit, maar niet alle teksten en andere details. Teken daarvoor tekstblokken en afbeelding blokken. Je kunt beginnen met de homepage: wat wilt je dat jouw bezoekers op de eerste pagina zien? Denk aan een eerste bezoeker die niet veel weet over uw merk of product. Leg in 1 krachtige zin uit wat je doet en wat jouw uniek maakt.
Er moet een duidelijke en logische volgorde of weergave zijn wanneer ze naar beneden scrollen. Denk na over de ‘call to actions’, wat wil je dat ze doen nadat ze klaar zijn op je pagina? Contact opnemen of iets kopen? Bedenk ook welke blokken kunnen linken naar welke pagina van je site (interne links). Je kunt dit voor alle pagina’s doen, elk op een apart papier.
Hoe zet je de structuur van je website op
Als je alle pagina’s hebt opgesteld, kun je ze met elkaar gaan verbinden. En nogmaals, hier moet je echt in het hoofd van je ideale klant stappen en weten hoe hij logischerwijs door je website gaat zoeken.
Wat ik meestal doe, is de papieren (jouw pagina’s) op de grond leggen of aan de muur hangen. Vervolgens pak ik wat washi-tape en begin ik met het koppelen van de pagina’s en de blokken. Elke keer zal ik doen alsof ik de website bezoek met een ander doel en keer op keer door de pagina’s lopen. Dit worden customer journeys genoemd. Ik herhaal dit totdat ik denk dat ik de meest logische structuur heb gevonden. Ik stel me ook voor dat iemand op een andere pagina naar mijn website komt (bijvoorbeeld via Google Search) en wat zou dan zijn reis zijn.
Als ze via een andere route binnenkomen, is het handig om broodkruimels te hebben. Broodkruimels geven begeleiding en een overzicht van waar je bent op de site, zoals een kaart. Op die manier weet de bezoeker waar hij zich in de navigatie bevindt en hoe hij kan terugkeren.
Testen en aanpassen van je website
Nu je de structuur klaar hebt, kun je daadwerkelijk beginnen met het bouwen / aanpassen / laten bouwen van je site. Je moet dan natuurlijk wel ook weten hoe de look en feel van je website eruit komt te zien. Handig om hier alvast een moodboard van te hebben gemaakt.
Als je site eenmaal klaar is, is het belangrijk om je sitestructuur te testen. Je kunt jouw website bijvoorbeeld in de praktijk testen met Google Analytics (bekijk welke pagina’s mensen bezoeken, hoe lang ze blijven, waar ze op klikken enz.), of met Hotjar (daar kan je zien hoe mensen door jouw site navigeren).
Maar je kunt dit ook doen door mensen die je kent (bij voorkeur die tot je doelgroep behoren) de website te laten bezoeken en er doorheen te laten navigeren. Vergeet hem niet te testen op laptop, tablet en mobiele telefoon! Vraag hen om eerlijke feedback en begin met verbeteren.
Misschien zijn er enkele kleine aanpassingen nodig (de volgorde van uw menu of het verschuiven van enkele afbeeldingen), of zijn er misschien grotere veranderingen nodig. In ieder geval is de structuur van uw site een dynamisch aspect en blijf hier aan werken op basis van inzichten die je krijgt. Een goede website is nooit af!